Pages

Sunday, January 2, 2011

binaan

bismillah

alhamdulillah, segala pujian buat Al - Malik, Pemilik kerajaan langit dan bumi.
selawat dan salam buat junjungan yang dirindui, Muhammad s.a.w

hari ni sejuk.. gerrrrr..
lagi sejuk dari peti ais..hee..
sambil berjalan pulang dari 'Adiyat.
ada 2 buku ditangan.
targetku,
buku yang dari Jakarta harus ku habiskan,
(^_^)

Visi Tarbiyah yang digambarkan dalam buku ini,
jauh lebih luas dan global.

'Penggambaran 5 orang pekerja bangunan yang tengah bekerja membuat masjid"

Ketika ditanya tentang,
'apa yang Anda kerjakan disini?'

Orang 1 menjawab:
" seperti yang anda lihat, saya mencampur berbagai bahan bangunan"

Orang ke-2 menjawab:
"saya bekerja untuk mencari wang di sini"

Orang ke-3 menjawab:
" saya menyusun batu - bata agar menjadi dinding"

Orang ke-4 menjawab:
"saya bekerja membuat sebuah masjid"

sedangkan, orang ke-5 menjawab:
"Saya tengah membangun peradaban"

Jawaban orang pertama hingga keempat tersebut tidak ada yang salah, kerana itulah yang memang mereka kerjakan. Akan, tetapi, jawapan orang ke-5 menandakan sebuah cita rasa ideal yang membuatnya bersemangat melakukan kerja. Tatkala ia memupuk batu bata hingga menjadi masjid, yang terbayang adalah sebuah masyarakat pemakmur masjid yang diliputi oleh keimanan, mereka mengatur kehidupan dengan semangat masjid, akhirnya terbentuklah peradaban baru yang Islami bermula dari masjid.

by:
Cahyadi Takariawan dan Ida Nur Laila

kami adalah generasi yang akan membangunkan Ummah!!

p/s: Terus bekerja menuju Ustaziatul Alam.. =)

salam

0 comments: