Pages

Friday, June 1, 2012

sabun istighfar

bismillah

alhamdulillah, segala puji bagi Allah.. Al-Wadood bagi seluruh ciptaanNya.
selawat buat junjungan teragung, Muhammad s.a.w


Tazkiyah merupakan solusi bagi setiap permasalahan. sebab, bila hati bersih.. maka masalah akan mudah dikesan.. Seperti gelas yang bersih sehingga apa pun barang di dalamnya.. ia akan nampak dengan jelas.. dengan 'Sabun Istighfar', gelas hati akan menjadi bersih.

Suatu hari Hassan Al-Basri didatangani oleh orang - orang yang hendak mengadukan masalah kepadanya.

Orang pertama mengadukan masalah bahawa musim panas yang terik membuatkan lehernya merasa tercekik.. Hassan Al-Basri menasihati: "Perbanyakkan istighfar"

Orang kedua pula datang, datang seorang pemuda yang sedang menganggur, susah untuk mendapatkan pekerjaan dan penghasilan dan tidak mampu lagi menahan beratnya badan. Hassan Al- Basri mengajarkan kepadanya jalan keluar:"Perbanyakkan istighfar"

Datang pula yang ketiga, sepasang suami isteri yang mengadu perihal rumah tangganya. Mereka berasa sepi, kerana sudah lama menanti hadirnya sang buat hati. Hassan Al- Basri memberi solusi: "Perbanyakkanlah istighfar."

Datang lagi sekumpulan petani sawah dan mengadukan kebunnya kering, tandus, gersang dan tidak banyak mendatangkan hasil. Hassan Al-Basri memberikan solusi: "Perbanyakkan istighfar"

Murid - murid di dalam majlis Imam Hassan Al-Basri pun kehairanan dan bertanya kepada beliau:
"Kenapa setiap masalah jawapannya hanyalah Istighfar??!

Maka Imam Hassan Al-Basri menjelaskan:
Bukankah Allah telah mengajarkan kita? Lihat pada firmanNya
"maka aku katakan kepada mereka. Mohonlah  ampunan kepada TuhanMu, sesungguhnya Dia adalah Maha Pengampun, nescaya  Dia akan mengirimkan hujan kepadamu dengan lebat, dan membanykkan harta dan anak - anakmu, dan mengadakan untukmu kebun - kebun dan mengadakan )pula di dalamnya) untukmu sungai - sungai
(Nuh: 10-12)

Begitulah istighfar menjadi jalan keluar, apa pun masalah yang kita hadapi samada besar atau kecil, Rasulullah menegaskan:
"Orang yang selalu membaca istighfar, Allah akan menghilangkan keresahan yang ia rasakan, melapangkan kesempitan yang menimpanya, dan akan memberinya rezeki tanpa disangka-sangka"
(H.r Baihaqi, Abu Dawud dan Ibnu Majah)

salam

0 comments: