Pages

Friday, January 2, 2009

Hati - Hati..

Bismillah...

Hujung bulan 12 ni, terlalu banyak cuti..

1- 9 hari cuti raya Haji
2- Cuti Krismas
3- Cuti awal Muharram
4- Cuti tahun Baru

Banyakkan..Bagi saya cuti satu ujian, ujian yang Allah berikan dalam bentuk kerehatan..
sebabnya, bila kita cuti, perjalanan hidup seharian kita kena rancang dari hari2 sebelum cuti, kalau tak , nanti rugi. tapi kadang2 perancangan yang dirancang tak menjadi.. susah untuk disiplinkan diri bila cuti. mungkin dah terset dalam kepala bila cuti nak rehat, tapi sebenarnya itu tak bermaksud kita berehat dari tidak melakukan ape2..

masa cuti nilah sepatutnya dimanfaatkan sebaiknya.. masa2 itu hanya datang sekali dan tidak akan kembali..

Demi masa. Sesungguhnya manusia itu dalam kerugian. Kecuali yang beriman dan mengerjakan kebajikan serta saling menasihati untuk kebenaran dan saling menasihati untuk kesabaran. (Al - asr :1-3)

Ape - ape pun, segala puji bagi Allah yang selalu membantu diri yang lemah ini, waktu cuti2 nilah, datang kerja- kerja yang perlu diselesaikan dan dilaksanakan.. walaupun kadang2 rasa penat, tapi sebenarnya diri ni rasa sangat2 puas hati bila masa kita terisi dengan kerja2 yang bermanfaat dan berfaedah.. bukan sahaja manfaat pada diri sendiri, tetapi untuk orang lain juga (^_^)

Mungkin dah terbiasa dari kecil, kalau hari cuti mesti kena buat kerja2 kat rumah. kalau zaman2 sekolah pula, hampir setiap minggu sekolah akan ada program, ada camping, tamrin, katibah, program syabab& fatayat.. so, bila time cuti.. rasa kosongnya time tu..

Formula Amru Khalid-- Pemuda + Masa Lapang= Maksiat

Alhamdulillah. rasa bersyukur sangat2 pada Allah Taala sebab membantu diri ini untuk sentiasa bergerak dan terus bekerja (^^,) thanx to Allah..

lastly -- BERHATI - HATI DENGAN MASA LAPANG--


"Maka apabila engkau telah selesai (dari sesuatu urusan), tetaplah bekerja keras ( untuk urusan yang lain, dan hanya kepada Tuhanmu tempat kamu berharap" (al- Insyirah 7 - 8)

SELAMAT BERUSAHA!!!!

Salam-

1 comments:

Anonymous said...

salam..
mae,mabruk a3la baitul jadid^_^
teringat kalo cuti kat irbid..
mmg mcm xcuti malah kdg2 tyme cuti lg sibuk drpd mase biase..
rindunyee..
kte mmg dlm bahaye nih sbb cuti lame sgt..huu
moge Allah pelihara hati2 kite dan terus bekerja dan bekerja..ameen~

~bittaufiq fil nihaie