Pages

Thursday, February 3, 2011

in my brain

bismillah,
segala puji bagi Allah, Rabb sekalian manusia,
selawat buat junjungan tercinta, Muhammad s.a.w

bermula dari isu Palestin yang tidak akan pernah diam (selagi belum dibebaskan),
isu tunisia,
isu sudan,
dan sekarang, isu Mesir,
yang memberi Domino Effect pada negara - negara Arab..

dalam fikiran,
saya memikirkan,
kaitan semua - semua ini..
terus ku teringat point - point besar dalam kepala ku.

1-ayat 24 - 26 surah Ibrahim

"Tidakkah kamu memperhatikan bagaimana
Allah telah membuat perumpamaan kalimat yang baik sebagai pohon yang baik, akarnya kuat dan cabangnya (menjulang) ke langit,"(24)

"(pohon) itu akan menghasilkan buahnya pada setiap waktu seizin Tuhannya. Dan Allah membuat perumpamaan itu untuk manusia agar
mereka selalu ingat".(25)

"dan perumpamaan kalimah buruk seperti pohon yang buruk, yang telah dicabut akar - akarnya dari permukaan bumi, tidak dapat (tetap) tegap sedikit pun." (26)

Kalimah Baik = Pohon yg Baik = Islam

Kalimah Buruk = Pohon yg Buruk = Jahiliyah dan Thoghut

kalau kita terasa tersiksa dengan zaman kezaliman manusia - manusia yang membawa Thoghut sebagai cara hidup, biarpun ianya memakan masa berpuluh - puluh atau beratus - ratus tahun, hakikatnya, mereka umpama pohon yang buruk yang takkan bertahan lama. Ia mungkin lama jika dilihat dari sudut umur dan pandangan manusia yang kerdil seperti kita, tapi ia sangat sekejap jika diukur dari neraca dan ukuran Allah.

Kalimah Baik = Pohon yang Baik = Islam, Islam tetap akan menjulang megah biarpun jalannya sangaaaaaaaaaaaat susah dan mengambil masa yang sangaaaaaaat lama, mungkin akan mengambil masa berabad - abad dan bertukar - tukar generasi.

2- GLOBAL

Islam itu Syumul dan kebangkitan yang Global ^_^Y

Domino effect, dari Tanah Arab merebak ke Eropah dan ke Barat.

Kita beriman dengan hadis ini, tapi sila sabar dengan canteek dan amal dengan baeek !

Muncul fasa Kenabian di tengah kamu selama masa yang Allah kehendaki, kemudian Allah mencabutnya ketika Allah menghendakinya. Kemudian muncul fasa Kekhalifahan mengikuti manhaj (cara/metod/ sistem) Kenabian selama masa yang Allah kehendaki, kemudian Allah mencabutnya ketika Allah menghendakinya. Kemudian muncul fasa Raja-raja yang menggigit selama masa yang Allah kehendaki, kemudian Allah mencabutnya ketika Allah menghendakinya. Kemudian muncul fasa Penguasa-penguasa yang memaksakan kehendak selama masa yang Allah kehendaki, kemudian Allah mencabutnya ketika Allah menghendakinya. Kemudian muncul fasa Kekhalifahan mengikuti manhaj (cara/metod/ sistem) Kenabian. Kemudian Nabi saw diam.” (HR Ahmad)


3-JAHILIAH DAN THOGUT YANG SEMAKIN MATANG.

- mereka akan buat sampai kita (umat Islam) ikut cara mereka dan segala kata - kata mereka, semakin kreatif dan licik memikirkan dan melaksanakan strategi supaya kita mengikuti mereka sedikit demi sedikit.

" Dan orang - orang Yahudi dan Nasrani tidak akan rela kepadamu (Muhammad) sebelum engkau mengikut agama mereka. Katakanlah, " Sesungguhnya petunjuk Allah itulah petunjuk (yang sebenarnya)". Dan jika engkau mengikuti keinginan mereka setelah ilmu (kebenaran ) sampai kepadamu, tidak akan ada bagimu perlindungan dan penolong dari Allah.
(al - baqarah : 125)

maka,
wahai orang - orang yang telah dikurniakan ilmu mengenai Islam, jom kita berusaha amalkan apa yang kita sudah tahu, bukan hanya disimpan didalam buku -buku. Balasannya, kita juga tahu jika tak amalkan ilmu - ilmu Islam itu.

Dari Sa`id Al - Khudri, dari Nabi s.a.w bersabda:
"Kamu pasti akan mengikuti sunnah perjalanan orang sebelummu, sejengkal demi sejengkal, sehasta demi sehasta hingga walaupun mereka masuk lubang biawk, kamu akan mengikutinya."

Sahabat bertanya:
"Wahai Rasulullah s.a.w apakah mereka Yahudi dan Nasrani?"

Rasulullah menjawab:
"Siapa lagi!!!"
(Riwayat Bukhari dan Muslim)


salam

2 comments:

Siti Umairah said...

salam kak mae!
nak kongsi bisir? :P

mayo said...

salam my sis,

bissir.. tafadhholi

=)