Pages

Monday, February 14, 2011

zzzzzzzz

bismillah..
alhamdulillah, segala puji bagi Allah, Tuhan sekalian alam. Selawat buat junjungan teragung, Muhammad s.a.w

ayat dari adik K,

"kata2 akhir..kita telah byk membazir masa hidup kita selama 20 tahun yang lepas dengan byk perbuatan sia2..mehla kita buat makeup balik..analogi exam..bila fail kne buat make up paper..so samelah mcm hidup kita yang slma ini tersasar dr matlamat...btolkn balik aim hidup kita.."

jazakillah adik K, bagi peringatan yang hidup kita hanya sebagai Hamba dan KhalifahNya.. =)

suka ayat - ayat Al - Qur`an di bawah.
Allah sahajalah yang boleh mengawal hamba - hambaNya. Hatta nyawa kita pun, kita tak mampu untuk memegang dan mengawalnya.
Sgt kerdil kita ni kan!! =0



Allah (Yang Menguasai Segala-galanya), Ia mengambil dan memisahkan satu-satu jiwa dari badannya, jiwa orang yang sampai ajalnya semasa matinya, dan jiwa orang yang tidak mati: dalam masa tidurnya; kemudian Ia menahan jiwa orang yang Ia tetapkan matinya dan melepaskan balik jiwa yang lain (ke badannya) sehingga sampai ajalnya yang ditentukan. Sesungguhnya yang demikian itu mengandungi tanda-tanda yang membuktikan kekuasaan Allah bagi kaum yang berfikir (untuk memahaminya).( Az - Zumar : 42)

tak semua orang dibangunkan dari tidur untuk teruskan tugas sebagai hamba Allah dan khalifah.. takut kita mati dalam keadaan diri belum cukup bawa bekal ke akhirat.. maka,
rajen2 kita baca doa nak tido dan bangun tidur ye, sebab Allah masih sayang kita dan bagi peluang untuk hidup. =)

Dan Dia lah yang menidurkan kamu pada waktu malam, dan mengetahui apa yang kamu kerjakan pada siang hari; kemudian Ia bangunkan kamu (dari tidur) padanya, untuk disempurnakan ajal (masa umur kamu) yang telah ditetapkan. Kemudian kepadaNyalah tempat kamu kembali, kemudian Ia menyatakan kepada kamu apa yang kamu lakukan. (al - An`aam:60)

Dan Dia lah yang berkuasa atas sekalian hambaNya; dan Ia mengutuskan kepada kamu pengawal-pengawal (malaikat yang menjaga dan menulis segala yang kamu lakukan), sehingga apabila sampai ajal maut kepada salah seorang di antara kamu, lalu diambil (nyawanya) oleh utusan-utusan Kami (malaikat); sedang mereka pula (malaikat itu) tidak cuai (dalam menjalankan tugasnya). ( Al - An`aam: 61)

teringat kata - kata adik W,
" akak, saya tak mo tido, takut nak tido sebab takut tak leh bangun dah esok pagi"

pesan mak cik K,
" istighfar banyak - banyak sebelum mata tutup / tido"

salam.


1 comments:

mylittlepencil said...

nice....betapa muhasabah sebelum tidur tu penting.

bila fikir semula,betapa takutnya saya terhadap tidur, sebab tak tahu esok pg bgun ke tak...