Pages

Friday, September 11, 2009

??? awak suke ape???

bismillah..

alhamdulillah, segala puji bagi Allah,yang masih memberi pada hamba2nya rezeki dan nikmat, sekalipun hamba2Nya selalu melupakanNya..

selalu tak tanya hobi orang lain??
selalunya diorang cakap apa?

jawapan yang selalu saya terima dari orang2 melayu..
"saya suka surf internet"
"saya suka tido..zzzzzzzz"
"saya suka main"
"saya suka chating"
"saya suka tgk TV"

dan selalunya akan diakhiri
"tapi saya TAK SUKA BACA sangat.. kalau baca pun saya suka baca novel dan yang seangkatan dengannya"

ergggh..terasa seperti lemah semangat bila mendengar hobi2 ni..

pernah satu hari saya bertaaruf dengan seorang junior..

saya: hobi awak ape??
dia : saya suka baca buku.. sangat suka baca buku.. bagilah buku ape pun, saya akan baca..
(dengan semangatnya dia menjawab)

pastu dia cerita pada saya..

dia: saya ingat lagi masa saya sekolah dulu.. ada cikgu india ni ajar saya, pastu dia cakap pada saya..
cikgu: awak tahu, ada satu perkara yang saya setuju dengan agama awak.
dia : apa dia cikgu??
cikgu : agama awak suruh penganutnya MEMBACA!!subhanallah.. org india pun menghargai suruhan Allah kepada orang Islam.. tapi orang Islam sekarang tidak terasa dengan pukulan ayat2 Allah yang ditujukan kepadanya..

carilah mana2 bangsa2 yang berjaya.. (JAPAN, USA, ISRAEL, EUROPE)
rakyat tidak akan menbuang masa dengan perkara yang sia-sia..
mereka akan terus membaca dan membaca...

kita selalu berbangga dengan kejayaan bangsa lain.. tanpa cuba untuk diserapkan nilai2 dan pengajaran disebalik kejayaan sesuatu bangsa..

ingat peristiwa ini:
(ini secara matannya, tapi tak lah sebijik2 same cam dalam buku tu)

apabila Israel hendak mem'publish'kan rancangan jahatnya kepada negara2 arab dan palestin di dalam surat khabar..

org A : kenapa perlu kita bagitau rancangan kita di dalam surat khabar, kerana rancangan ini
akan diketahui oleh orang2 arab(Orang Islam)..

Moshe dayan:(dengan bangganya dia menjawab)
tenanglah.. sesungguhnya orang2 arab(ORANG ISLAM) tidak akan membaca' rancangan ini, kerana mereka TIDAK SUKA dan MALAS MEMBACA

Moshe Dayan
pernah menjadi Menteri Luar Israel dan Menteri Pertahanan Israel

salam.

6 comments:

nsmujahidahnmnor said...

ya Allah..

jadikanlah kami hambaMU yang rajin..
memenuhi suruhan pertamaMU yakni IQRA'..IQRA'..IQRA'..

dan jauhkanlah dari penyakit hati yakni MALAS...MALAS..MALAS...

dan jauhkan hati kami dari mencintai hanya yang indah di dunia..

ameenn..

*syg maee.. ^^,

mayo said...

sayang kak nik juga

(^_________________^)

syued said...

mae.. panjangnye senyum... :) eh syued x dpt lg baju tu.. huhu..

Anonymous said...

berazam nak hidupkan budaya membaca dalam diri.da brape kali sbut,harap2 lepas ni jalan.huhu.membaca amalan mulia ^____^

p/s-teringat mae tmpal wording tu kat bilik..da pndah umah,bilik baru tmpal balik x?? ;)

salam rindu~

mayo said...

akan ku tampal balik kata2 itu..

(^____________^)

'Ezzah said...

huhu.. junior tu sape ek? cam best je nak kenal.. haha :p

moga allah kembalikan budaya membaca pada semua ummat islam.. ameen