Pages

Wednesday, March 4, 2009

== Jin +_ 0

Bismillah...

Alhamdulillah.. itulah yang saya ucapkan apabila hati disentuh dengan peringatan2 dari Allah..

akhirnya saya diizinkan untuk bertemu dengan satu surah.. iaitu surah AL-JIN, jadinya.. mestilah saya nak share mengenai satu makhluk Allah yang bernama JIN.

sekadar hiasan

malu saya dengan mahkluk Allah bernama Jin.. mereka sangat jujur, mengaku perkara yang tidak benar yang dilemparkan kepada mereka (mengaku kelemahan mereka walaupun manusia selalu mengagungkan mereka).. mereka terus beriman apabila dibacakan ayat Al-Qur`an, terus mengimani apa yang mereka dengar...

kalau kita.. buat2 tak dengar je bila Al - Qur`an dibacakan. .(+_+)-malu mode-

jom kita baca kisah makhluk ni.. tapi saya lompat2 ayat dalam surah ni..

(Wahai Muhammad) Katakanlah: Aku telah diwahyukan bahawa sekumpulan makhluk jin telah mendengar al -Qur`an, lalu mereka berkata: Sesungguhnya kami telah mendengar satu bacaan yang amat menakjubkan.. Al - Jin -1

"dan sesungguhnya kami apabila telah mendengar hidayat (al-Qur`an), kami terus beriman dengannya. Barang siapa yang beriman dengan Tuhannya, nescaya ia tidak lagi bimbang dikurangkan haknya dan tidak pula bimbang dibebankan kesusahan"
Al - Jin - 14


--ia bermula dengan satu pengakuan, pengakuan jin mengenai kehebatan al -Qur`an, mereka terpesona dengan isi kandungan al-Qur` an yang menakjubkan dan meyebabkan mereka tidak mampu untuk duduk diam selagi belum menyampaikan kandungan pada jin2 yang lain..

Dan ( ingatlah) ketika kami hadapkan kepadamu(Muhammad) serombongan jin yang mendengarkan (bacaan) Al - Qur`an, maka ketika mereka menghadiri (pembacaan)nya, mereka berkata "Diamlah kamu"!(untuk mendengarkannya). Maka ketika telah selesai, mereka kembali kepada kaumnya (untuk) memberi peringatan.
Al - Ahqaf:29

hebatkan!! terus sampaikan dakwah pada jin2 yang lain.. mereka terus beriman apabila mendengar ayat2 Allah dan terus menyampaikan ayat - ayat Allah pada yang lain..
Kita pula cam mana??

ok, next..

"Dan sesungguhnya kami tidak mengetahui (dengan adanya kawalan yang ketat itu) apakah sesuatu malapetaka yang hendak ditimpakan atau penghuni2 bumi atau Tuhan mereka hendak memberikan sesuatu hidayat kepada mereka?
Al - Jin -10


selalunya, manusia selalu minta tolong jin untuk settlekan masalah2.. selalu menganggap makhluk jin itu mengetahui segala perkara.. tetapi sebenarnya, mereka pun sama seperti manusia.. tidak mengetahui hal2 dan perkara2 ghaib dan fikiran mereka juga terbatas macam manusia juga..

Allah Maha Mengetahui segala yang dilangit dan dibumi

cuba kita tengok contoh masa nabi Sulaiman wafat, tak de satu makhluk yang tahu kewafatan baginda, termasuklah jin2 yang bekerja semasa pemerintahan baginda.. sehinggalah baginda rebah kerana tongkat baginda sudah di makan anai - anai..

"Setelah kami tetapkan kematian Sulaiman, tiada sesuatu pun yang membuktikan kematian kepada mereka melainkan anai2 yang memakan tongkatnya.Dan setelah dia rebah tersungkur barulah jelas (kematiannya) kepada jin, andainya mereka mengetahui perkara2 ghaib sudah tentu mereka tidak akan terus berada dalam keseksaan bekerja yang menghinakan itu"

Saba` -14
seterusnya..

"Dan sesungguhnya ada kaum lelaki manusia meminta perlindungan pada kaum lelaki jin, lalu jin - jin itu menambahkan kesusahan kepada mereka"
Al -Jin-6


mereka sendiri mengaku, mereka tak mampu untuk memberi ape2 perlindungan kepada manusia melainkan hanya menambahkan kesusahan kepada manusia..

-tempat manusia berlindung hanya kepada Allah yang Maha Kuasa dan Maha Pelindung.. serahkan 100% kita pergantungan dan perlindungan kita hanya kepada Allah.. tanpa izin-Nya, semua perkara tidak akan berlaku.. semua perkara tidak akan terjadi.. kerana sebaik2 pelindung hanya Allah s.w.t..dan satu lagi perkara.. Allah mengetahui segala perkara.. so, janganlah kita risau dengan perkara2 yang akan berlaku di masa2 akan datang.. sebab Allah kan sebaik2 pelindung dang penjaga..

mintalah pertolongan hanya dengan Allah s.w.t

lastly.. hormatilah makhluk jin ini seperti kita menghormati makhluk2 Allah yang lain di bumi ni.. kita dan jin sama2 mejadi hamba Allah untuk mengabdikan diri pada Allah, untuk melaksanakan tanggungjawab kepada Allah, dan untuk kita sujud serta patuh pada Allah Taala..

"tidak aku jadikan jin dan manusia melainkan untuk beribadah"
adz- dzariyat-56
Wallahu a`lam

salam..

3 comments:

Anonymous said...

tujuan penciptaan..
manusia=jin
tapi bila tugas beri peringatan..
adekah masih same??

~tibe2 rase kagum pade bnde yg sememangnya kita pun boleh raih~
btw,suke entry nih^_^

Anonymous said...

aik...
sejak bile mai berHUHU ni
doesnt look like you at all in real

article baik btw.congratz!

guntur said...

Salam.Nak kongsi sedikit.Dalam surah ar-Rahman(tak ingat ayat berapa)jin dijadikan daripada lidah api.Maka,jin wujud dalam bentuk tenaga(haba).Dan haba dapat melintasi segenap penjuru badan manusia melalui darah.

Dalam teori E=mc2 oleh Albert Einstein,ada menunjukkan interaksi antara alam nyata(jirim) dan tenaga.

Sekadar pandangan.