Pages

Friday, May 1, 2009

mu`tah

Bismillah

Alhamdulillah, alhamdulillah, alhamdulillah.. itulah perkataan yang saya dapat ucapkan sebagai tanda kesyukuran..
disamping itu.. berusaha membuktikan kesyukuran dalam amalan kita sehingga berjaya mencapai tahap kesempurnaan dalam ibadah yang dilaksanakan..
semoga Allah membantu .. (^^,)

tapak peperangan mu`tah dari jauh

Mu`tah..
sejak 2 tahun lepas.. saya kurang menghargai khazanah2 bumi anbiya` ini.. dah pergi dah masa jelajah jordan masa 1st year.. saya sudah tiba di tempat syahidnya Zaid bin Haritah, Jaafar bin Abi Talib dan Abdullah bin Rawahah.. dan juga tempat panglima yang hebat memimpin pasukannya, Khalid Al - Walid..

Batu yang mencatatkan peristiwa perang mu`tah

tergamam tak , tak percaya dan berkobar- kobar untuk 'bekerja' supaya saya dapat bertemu mereka di syurga (malu sebab kerja sangat sikit, tapi kena yakin untuk masuk syurga supaya Allah tolong kita untuk berusaha kearahnya).. masa tu juga saya cukup gembira ketika nama saya disebutkan oleh ustaz Hazimin.. sebab masa tu dia bagi menceritakan sejarah perang mu`tah dan salah satu batolion yang dibawah pimpinan Khalid Al - Walid adalah tentera sayap `maisarah'..
( sebenarnya ni nama sayap kiri.. dari perkataan yasar). perasan sorang2 (^_^).. tapi perasaan kagum dan tak percaya makin hari makin pudar.. dan sudah lupa semangat para syuhada yang berusaha menegakkan kalimah-Nya..

Perang Mu'tah
Sebahagian dari Peperangan Islam-Rom Byzantine
Tarikh 629M
Tempat Karak, Jordan
Hasil Kemenangan tentera Rom Byzantine
Perubahan
wilayah
Wilayah Karak berjaya dipertahankan tentera Rom Byzantine
Pihak bersengketa
Empayar Rom Byzantine Kerajaan Islam Madinah
Komander
Theodurus, Syurahbil ibn Amru Zaid ibn Harithah, Ja'afar ibn Abi Thalib, Abdullah ibn Rawahah,Khalid Al-Walid
Kekuatan
Sekitar 200,000 Sekitar 3,000
Korban dan kehilangan
Sekitar 20,000 Sekitar 1,000+

Alhamdulillah.. kali ni Allah mengizinkan untuk saya menjejakkan kaki di bumi mu`tah kembali.. Alhamdulillah, terima kasih Ya Allah..
Kali ini bukan untuk g jalan2.. tapi untuk mentautkan ukhuwah dan melaksanakan tuntutan jasmani..

antara 10 muwasafat tarbiyah --JASMANI YANG SIHAT--

Semoga Allah membantu saya men'yebatikan semangat para syuhada` ini dalam jiwa dan jasad saya dan bertambah semangat untuk 'bekerja'..

p/s.. mata tinggal 2.. lagi 2 belum jumpa.. insya-Allah, adalah tu kat mana2 (O-O).. alhamdulillah masih boleh main..

nailofar, mu`tah
salam

3 comments:

nsmujahidahnmnor said...

ohh..ni keje mae yee time dlm bilik kak yaya!! haha.. :)

di mane saja kite berada, moga dpt sesuatu yg berfaedah..:)..gudgirl!

mayo said...

ya,, nilah projek saya masa kat bilik kak yaya..

penconteng.crayOn said...

tyme g karisma mae mmg sempat singgah ma'rikah ni ye??besnye..
kite bape kali da g mu'tah tapi xpenah jejak lagi medan juang syuhada' kat sana..(bolela wat rehlah pasni..hee)
btw,mabruk mae..insyaallah moga seimbang rohani jasmani ;)
salam sayang~