Friday, April 30, 2010
Mr. Ayam yg dirindui (^_^)Y
alhamdulillah, segala puji bagi Allah, Ar-Razaq kepada seluruh makhluk.selawat buat junjungan tercinta, Muhammad s.a.w
di satu petang jumaat,
tahun 2003,
angkatan g-xone bergerak ke hutan,
untuk diuji tahap kecekapan dan ketahanan minda, fizikal dan hati..
kalau camping time form 1 dulu, bawak baju macam nak balik kampung, padahal 3 hari je pun.. dendaan masih di tahap minimum..hihi
naik form 2, kena panjat gunung,
tahun 2002 kena panjat Gunung Dato`, Negeri Sembilan... walaupun tak setinggi dan semasyhur Gunung Ledang atau Gunung Kinabalu.. training sebelum naik gunung dah memaksa segala upaya yang ada untuk dikeluarkan..
kena train naik bangunan sekolah 4 tingkat (bilangan pusingan yang banyak).. naik tangga belah kanan..pastu lari.. dan turun tangga belah kiri.. ada masa pula tu.. kalau masa tak lepas, jawabnya tak lepasla nak naik gunung..
ditambah pula dengan dendaan2 yang sangaaaaaaaat 'best' masa time panjat gunung..
saya sangat suka..
tapi cerita saya dengan Mr.Ayam lagi best..
sebelum bertolak ke program Uji Cekap Form 3, barang2 yang melebihi had kena dikeluarkan, hanya 1 beg sebesar beg sekolah je boleh dibawa..
baju dalam simpanan cuma 1 pasang + baju yang tgh dipakai = 2 pasang
kenapa kena bawa baju 1 pasang je??sebab hari2 kena rendam dalam sungai yang berdekatan (sape suruh nakal sangat).. comformla baju tu bersih..lagi best masa time kena rendam b4 subuh, keluar je sungai terus solat subuh sambil baju tgh lencun2..(^_^)
sampai je hutan,khemah dipasang..
satu kumpulan 9 orang, sumbat dalam 1 khemah (time ni, tahap sabar dan ithar diuji)..
tiba - tiba fasilitator panggil..
diumumkan ketibaan ahli baru setiap kumpulan..
namanya Mr.Ayam..
kitorang dapat barang amanah yang perlu dijaga sepanjang Uji Cekap..
selaluu orang bagi telur ayam untuk jaga, kali ni dapat AYAM HIDUP!!!
fasi cakap;
"ok, ayam ni dah jadi salah ahli kumpulan korang sume, dia perlu makan,dan perlu tempat perlindungan yang selesa"
dalam hati saya:
Alhamdulillah dapat ayam bandar, taklah selincah ayam kampung, tapi ayam ni cerewet sikit bab2 makan, nak makan nasi yang kitorang makan.. bagi jelah, dia kan ahli kumpulan saya..
petang selepas solat asar, setiap kumpulan men'design' dan membina tempat tinggal ahli baru masing2 @ reban ayam..
disebabkan terdapat kesalahan mengagak saiz 'Mr.Ayam' kumpulan sendiri, Mr.Ayam tak selesa dgn reban baru, sebab tak cukup space nak bergerak dengan riangnya..
tapi, kitorang biar je..
esok pagi lepas bangun qiam dan solat subuh, reban dah pecah sebab Mr.Ayam nak kebebasan..
Alhamdulillah, dia tak lari gi mana2 sebab pagi tu sejuk.. kalau tak, kena denda yang best punye.
esoknya..
jungle tracking + latihan Uji Cekap dimulakan..
sebelum bertolak reban ayam dikukuhkan, dah kunci siap2 reban tu supaya Mr. Ayam tak terbebas dengan mudah..
dengan yakin, kami bertolak pagi tu..
sepanjang perjalanan dan latihan, hujan pun turun,
dalam masa yang sama, Qunut Nazilah perlu dihafal, sebab bila habis program, fasi dan cikgu nak tasmi' bacaan..
alhamdulillah, petang tu sume dah selamat sampai ke tapak perkhemahan..
fasi keluarkan arahan:
sape yang ada ahli kumpulan dia yang tak habis lagi menghafal al - mulk, satu kumpulan kena masuk sungai, tolong kawan2 tu hafal dan tasmi' bacaan kawan masing2..
dah kena masuk sungai lagi..
alhamdulillah, bila semua dah selamat menghafal, dapat keluar dari kesejukan sungai dengan leganya..
tiba2, satu masalah lagi datang..
sampai je khemah,
Mr.Ayam TAK DE!!
mana la pula ayam ni pegi.. hati dah cuak, dendaan2 fasi sedang menunggu..
fasi : Tahu tak apa kesalahan korang??
kami : Tahu (dengan nada yang sayu), kitorang dah hilangkan ayam.
fasi : korang bukan hilangkan ayam je, tapi dah seksa ayam tu
dalam hati tertanya - tanya, ape yang kami2 ni buat sampai Mr.Ayam terseksa??
fasi pun bagitau kesalahan2 kami yang sampai menyebabkan ayam tu terseksa
1- kaki ayam tu kena ikat
2- siang tadi hujan, bila kaki ayam kena ikat, dia tak dapat lari utk cari perlindungan, maka
Mr.Ayam kena duduk je sambil kesejukan kena hujan..
(hati tengah geram, sapela yang g ikat kaki ayam sebelum bertolak time pagi tadi, memanglah tak nak bagi ayam terlepas, tapi jangan sampai ikat kaki,ingatkan ayam tu dah duduk sopan2 sebab dah selesa dengan mengukuhan reban tu)
p/s: ni lah gaya budak bandar jaga ayam.. tau makan ayam je.. ^_^
dendaan yang kitorang kena sama dengan apa yang dah kena pada Mr.Ayam..
1-kaki semua kena ikat
2-kena simbah dengan air sungai sampai lencun..
sangat2 best denda ni, kitorang jadi makin rapat sesama ahli kumpulan dan makin alert dgn
Mr. Ayam ^_^
malam tu,
satu lagi benda terjadi..
akibat kalah main perang2 ngan fasi, kena rendam dalam sungai lagi sekali..
masuk sungai malam2, sangat sejuk..
time ni pun sangat best..
dan yang paling best,
esok pagi semua Mr. Ayam dari setiap kumpulan kena sembelih sebab nak buat BBQ..
saat yang paling gembira time Uji Cekap tu.
tak yah jaga dah Mr.Ayam ni..
alhamdulillah..
saya belajar banyak benda dari camping ni
1-belajar hidup susah, jangan asyik mengeluh, kena selalu ingat ada orang lagi susah dari kita
2-sabar dengan masalah
3-dendaan ajar diri untuk berdisiplin dan bertanggungjawab
4-Muslim kena sihat Hati, Akal, dan Jasmani.. kalau jasmani tak jaga, macam mana nak buat
kerja..
5- Jangan jadi orang manja.. kerja kita menuntut pengorbanan dari kita..
salam.
Thursday, April 15, 2010
sila sabar dengan cantik..
alhamdulillah, segala puji bagi Allah, al-Malik seluruh alam..
selawat buat tercinta, Muhammad s.a.w..
tadi,kita baca ayat Tuhan yang memujuk kekasihNya..
ayat yang memujuk orang2 yang setia dengan kekasihNya..
kataNya,
supaya bersabar dengan kesabaran yang baik..
jangan jadi seperti orang yang ditelan Nun, ketika ia berdoa semasa berada di dalam kesusahan..
kisah ini diceritakan..
supaya pengalaman Yunus menjadi bekalan.
(La ilaha illa anta. Subhanaka inni kuntu minaz zolimin) "Tidak ada Tuhan yang sebenarnya disembah melainkan engkau, ya Allah.
Maha Suci engkau, sesungguhnya aku adalah dari orang yang membuat zalim."
AL-ANBIYA`(21):87
mahu ku kongsikan ini buat kamu..
yang sudah mula merasai bahang kesusahan dan keberatannya..
“Teruslah bergerak, hingga kelelahan itu lelah mengikutimu.
Teruslah berlari, hingga kebosanan itu bosan mengejarmu.
Teruslah berjalan, hingga keletihan itu letih bersamamu.
Teruslah bertahan, hingga kefuturan itu futur menyertaimu.
Tetaplah berjaga, hingga kelesuan itu lesu menemanimu.
p/s: ini yang full punye, silalah baca
maka, silalah sabar dengan kesabaran yang cantik..
rajin2 men'topup' TZ a.k.a minyak kereta..
salam.
Saturday, April 3, 2010
tap.. ia melantun
segala puji bagi Allah, Tuhan sekalian alam..
selawat dan salam buat junjungan besar, Muhammad s.a.w

sirah mengajar..hati perlu dibukakan seluas2nya..
kerana kerja kita berhadapan dengan perbagai manusia dan pelbagai ragam..
hati kita perlu jadi macam air yang jernih,
dipermukaannya ada lapisan membran yang menutupinya..
air kalau tak de penutup..semua kotoran akan masuk..dari sekecil2 debu.. hingga bangkai gajah yang besar boleh masuk dan mengotori air yang jernih..
tapi..
kalau mahu bekas air itu selamat dari dimasuki kotoran..tutuplah dengan lapisan yang boleh melantunkan segala kotoran..
supaya air dibawahnya sentiasa bersih
macam tu juga hati kita..
sediakan membran untuk menyelaputi hati kita..
kalau ada perkara2 buruk yang datang menyakitkan hati kita..
lantunkan semula perkara2 tu supaya tidak tembus ke dalam hati..
tipulah kalau kita kata hati kita tak terasa kalau ada perkara yang melukakan hati..
tapi bagaimana kita bijak mengontrol emosi..
cukuplah sekadar benda buruk tu singgah sebentar di hati..
supaya tak terus terperap dan akhirnya mengeruhkan hati..
to my umi.. dan murabbiyah yang sangat besar hatinya,,
thanks to kak hikari..gambar2 akak memang best..Tuesday, March 16, 2010
tak jadi baca prostho..
alhamdulillah, segala puji bagi Allah, pemilik segala kasih sayang, junjungan buat kecintaan, Muhammad s.a.w
hari ni..saya tgk kucing kat tepi jalan pun, saya terharu..
kasihnya Allah pada kucing ni.. memberinya kehidupan dan rezeki yang cukup untuknya..
bila melihat manusia..lagilah saya terharu..
banyaknya Allah bagi pada kita..
Dia pelihara diri kita sejak kita dalam kandungan ibu hinggalah ke hari ini..
tapi, bila manusia sentiasa rasa dia selamat, dah selamat membesar,dia lupa akan kuasa yang sentiasa memberikannya keselamatan..
patutlah malaikat pelik ketika Allah melantik manusia menjadi khalifah..
tapi, Allah lebih mengetahui segalanya2..Allah lebih tahu sape yang lebih menghargai dan mensyukuri nikmatnya..

esok klinik prostho,
teringat pula pertemuan saya dengan seseorang sebelum start klinik prostho 3 minggu yang lepas..
masa tu niat di hati mahu baca buku prostho, dapat satu bab pun jadilah..
akhirnya saya disapa..
dia : assalamualaikum, klinik perio buka pukul berapa?
saya : waalaikumussalam. bukak pukul 1.30ptg.. silalah duduk sini
( bersebelahan ngan saya)
saya : awak nak buat apa kat klinik perio?
dia : saya nak jumpa Dr.Dhafi dan nak bagi research yang saya buat ni kat dia.
p/s: maksud perkataan
prostho : gigi palsu
perio : selalunya klinik perio kena scaling gigi orang
dia pun membuka begnya.. ambil makanan untuk menjadi alas perut di waktu tengahari.. satu untuk dia, satu untuk saya.. hee.. rezeki jangan ditolak..
habis makan, dia berkenalan ngan saya.
amani namanya..
entah macam mana tah, termasuk pula topik keadaan umat Islam ni.. dia menyampaikan kesedihan melihat umat Islam masa kini.. terutamanya bangsa Arab.. kesedihannya ketika jatuhnya Khilafah.. kurangnya bangsa arab memahami Al - Qur`an.. lagi sedih.. kurang bangsa Arab yang mahir bahasa arab fushah..
punca ketidak fahaman bahasa Arab fushah membuatkan bangsa arab tidak memahami al - Qur`an.. jauhnya manusia dari Al -Qur`an membuatkan manusia jauh dari Islam..
dan inilah konspirasi yang dicipta oleh musyrikin untuk menanamkan ketaksuban terhadap bahasa arab ammiyah..
hati terdetik untuk bertanya.. akhirnya persoalan dikepala saya disampaikan padanya..
saya : macam mana awak boleh pilih untuk pakai niqab??
amani pun citer sejarah dia pakai niqab..dia mula pakai tudung lepas amek taujihin(spm budak arab).. umur dia time tu 18 tahun..
saya: kenapa sebelum tu awak tak pakai hijab??
amani citer, dulu dia faham hijab hanya untuk orang2 yang dah ada anak dan mak cik2 yang sudah tua.. dia cakap teruknya fahaman dia dulu terhadap kewajipan hijab.
tapi, satu hari tu, masa tu time dia balik dari sekolah.. entah macam mana ntah, ada kawan laki dia kata pakai tudung tu sunnat (lebih kurang cam tula matannye)..
hati dia terdetik.. "betul ke pakai tudung tu sunnat?"
sejak dari tu, dia mula mencari pasal hijab..
bila dia tahu je Allah menfardhukan hijab.. terus dia pakai hijab
dan dari kajian mengenai hijab, dia terus mengkaji apa itu Islam..
sebelum ini, dia tidak memahami Islam secara syumulnya..sedangkan dia duduk dalam family Islam, masyarakat yang majoritinya Islam dan bahasa yang dituturkan sehari - harian adalah bahasa arab..
lepas 2 tahun dia kerja kat markas sihhi, dia pun start pakai niqab..
dalam hati saya :
subhanallah, hebatnya hidayah Allah, boleh tukar manusia 180 darjah.. kalau kita nak.. campur ngan usaha, mesti Allah sapa kita (^__^)
dia lakukan sesuatu setelah dia faham.. faham dengan hati..
dan satu lagi.. ini.kesan kejatuhan khilafah
sampai ke akar umbi musyrikin cuba mencabut Islam dari hati2 manusia..
jam dah 1.30ptg..
dia : maaflah sebab saya awak tak dapat baca buku prostho..
saya : tak pe.. saya dapat jumpa awak.. terima kasih atas segalanya
salam..
Monday, March 8, 2010
jangan banyak cakap, tapi kena buat..
bismillah..
alhamdulillah, buat al - khaliq... selawat buat baginda, Muhammad s.a.w
maaf kalian, kalau saya lambat berkongsi artikel ini..
artikel ni saya copy dari blog ~halwa hati~ @ ar - rumaisa`
Dunia gempar sekali lagi. Maka larislah akhbar dan sibuklah studio bilik berita. Bagi mereka yang masih juga terlepas berita dunia paling sensasi ini, saya hidangkan ceritanya untuk tatapan semua, untuk kita tahu, fikirkan, perhalusi dan belajar.
.
Januari 20, Dubai – Mahmoud al-Mabhouh, Ketua Komando HAMAS ditemui mati terbunuh di sebuah bilik hotel. Siasatan awal pihak polis Dubai mendapati ia pembunuhan yang dirancang licik dan sangat rapi, melibatkan 10 lelaki dan 1 wanita, disyaki ejen Mossad, iaitu Israel’s secret intelligence service (mcm CIA utk US). 11 orang suspek ini tiba ke Dubai dari pelbagai destinasi di dunia lebih awal dari Mahmoud, dengan beridentitikan 6 passport rakyat British, 2 Ireland, Perancis, Germany dan Switzerland, yang kesemuanya palsu. Pemilik passport sebenarnya sedang berada di rumah sepanjang masa atau sakit di hospital.
.
Hasil penelitian berdozen-dozen CCTV di airport, hotel dan shopping mall oleh penyiasat polis Dubai, sepanjang konspirasi pembunuhan yang memakan masa tidak sampai 24 jam itu, didapati 11 orang suspek ini menyamar dengan pelbagai rupa, berubah setiap kali keluar dari tandas dan bilik, dari penampilan ahli sukan yang pulang kepenatan membawa reket tenis, kepada seorang yang bercermin mata berambut panjang berjanggut, kemudian kepada lelaki segak memakai blazer lagak seorang businessman yang membawa briefcase. Mereka tidak pernah berhubung dengan satu sama lain dengan telefon bimbit, tetapi kesemuanya kerap menerima panggilan dari negara Austria.
.
Mereka telah mengekori As-Syahid Mahmoud Al-Mabhouh sejak di airport lagi, berpura-pura melanggar troli beliau, mungkin untuk mengecam dan memastikan ketibaan Mahmoud. Kemudian ejen yang lain pula telah menaiki lif yang sama dengan Allahyarham, memastikan nombor bilik hotelnya. 30 minit kemudian, ejen lain pula mendaftar masuk ke bilik yang bertentangan. Turut terlibat ialah seorang wanita yang membawa shopping bag dan memakai topi bunga yang besar yang berpura-pura terkunci di luar bilik Mahmoud semasa ketiadaan beliau, sedangkan hakikatnya wanita itu sedang cuba memecah masuk dan menukar setting kunci. Dalam tempoh 22 minit sahaja selepas kepulangan Allahyarham Mahmoud ke bilik hotel, mereka berhasil membunuhnya, suffocating him. Hanya dalam tempoh 2 jam, kesemua 11 orang suspek telah meninggalkan bumi Dubai melalui penerbangan ke serata dunia, Afrika Selatan, Hongkong, Frankfurt dll. Jenazah As-Syahid hanya ditemui dalam bilik hotelnya keesokan harinya apabila beliau tidak check-out.
.
Tiada siapa yang dapat menjejaki siapa 11 orang ini. Mereka dilihat di kamera-kamera, dengan rupa yang berbeza-beza setiap kali, dan di airport, dengan identiti passport palsu. Maklumat ini dibongkarkan oleh pihak berkuasa Dubai dan ia tersebar sekelip mata ke seluruh dunia.
Maka berpeluhlah para menteri kerajaan British dan Israel menjawab kepada media dan rakyatnya. 6 rakyat British yang disyaki sebagai Pembunuh itu kini hidup dalam ketakutan kerana akan didakwa. Gordon Brown, Perdana Menteri Britain menyatakan kekesalan dan ketidakpuasan hatinya kepada Israel yang memperkudakan rakyat British, memalsukan passport British untuk kepentingan Mossad dan mengancam untuk menghentikan kerjasama sedia ada dengan Israel. Seperti biasa, Israel diam membatu, tidak mengiyakan, tidak juga menafikan benarkah itu perbuatan ejen Mossad mereka. Rakyat British marah-marah, bersimpati dengan mangsa dan pelbagai lagi reaksi timbul.
..
Itulah dramanya ketika ini. Lihatlah setiap dada-dada akhbar, tajuk-tajuk besar berita dunia. Semuanya berkisar tentang Hamas dan Mossad. Apa yang kawan-kawan fikirkan? ..selain dari ‘wah macam dalam movie la’.
.
Pertamanya, kita doakan semoga Allahyarham Mahmoud Al-Mabhouh menggapai Syahid, berada di sisi Allah Taala yang dicintainya… menuruti jejak langkah Sheikh Ahmad Yasin, Dr Abdul Aziz Rantisi dan ramai lagi pahlawan Palestin yang telah pergi dahulu.
.
Kita tidak tahu apakah cerita sebenar, konspirasi apa yang sedang berlaku, kecuali permainan yang dipertontonkan oleh media kepada kita. Yang pasti, agenda yang sama sedang berjalan, oleh pihak yang sama sejak dahulu, bukan? Iaitu agenda memusnahkan Islam oleh musuh Islam. Tiada apa yang baru tentang ini. Yang pasti, seorang lagi mujahidin telah mereka bunuh, sedangkan drama-drama rentetan ini akan pasti akan senyap selepas beberapa ketika.
.
Apa yang kita faham?
Musuh Islam bekerja keras.
Mereka merancang dengan penuh teliti dan rapi. Bukan hanya pembunuhan, penaklukan, kejatuhan ekonomi dan hal yang besar-besar sahaja. Yang lebih penting lagi, agenda mereka lebih banyak melibatkan hal kecil-kecil dalam kehidupan seharian kita. Ini kerana sebelum mereka membuat plot cerita hal yang besar-besar, mereka haruslah membius, memberi ubat pelali dahulu kepada umat Islam, sepertimana seorang pemburu hendak mendekati sang singa yang gagah dan garang. Bagaimana pula dengan kita? Dengar perkataan ‘dakwah’ telinga kita terasa ngilu. Suruh bergerak menyeru Islam, kita rasa tak mampu. Diri sendiri pun rasa tak terseru.
…..
Kita adalah anak-anak singa yang berperangai seperti kijang. Kita adalah putera-puteri Islam yang sudah dibius, diberi ubat pelali, hingga tidak sedar keberanian dan keimanan kita kepada Allah mampu menggerunkan seluruh dunia. Kita tidak yakin bahawa masa depan adalah milik Islam. Melihat masalah ekonomi dunia sahaja kita sudah rasa almost impossible untuk baiki. Belum lagi fikir masalah kerosakan akhlak manusia. Kita nampak musuh Islam tu macam kuat sangat. Power sangat. Hebat sangat.. sampai suruh boikot barang Israel pun kita taknak… tak berapa rasa penting… sebab kita rasa
‘tak ada faedahnye. bukannya jejaskan ekonomi mereka sangat pun.’
.
Saya tidak cakap atas angin. Hasil survey yang saya lakukan menunjukkan:
- lebih 30% responden mengakui sebab tidak boikot adalah merasa ia tidak ada kesan pada Israel.
- 22% lagi tidak merasakan kewajipan.
- 17% tidak mahu mengorbankan kepentingan sendiri dari menggunakan jenama yang disukai.
Musuh Islam telah meracuni fikiran kita sampai kita rasa kita kecikkk dan perlu bergantung selalu pada kehebatan idea, budaya dan produk mereka. Singa yang gagah itu tidak mampu lagi menerkam, telah berperangai seperti kijang, yang seboleh-bolehnya suka lari saja, dari tanggungjawab, dari berfikir, dari segala-galanya…
.
Larilah. Sejauh mana kakimu membawa. Pasti tertangkap jua. Dalam mahkamah agung Allah, pasti akan dibicara!
… APA yang telah aku sumbangkan untuk agama??
.
~ al-fatihah untuk As-Syahid Mahmoud Al-Mabhouh
.
ar-rumaisa
14 rabi’ul awwal 1431 hijriah
salam..
Sunday, March 7, 2010
akak, nak tengok.
segala puji bagi Allah Tuhan sekalian alam.. selawat buat junjungan tercinta, Muhammad
malam tu, dia datang..
dia : akak, nak tgk video yang kat dalam laptop akak..
akak: tgklah..
tapi dia agak kecewa juga.. diharapkan supaya ada gambar video yang keluar.. rupanya tiada..
seperti hampa bunyinya...
esok pagi..
laptop digodek2.. mana tahu boleh keluar video balik..
maka keluarlah gambar hitam dan putih dengan suara 3 orang lelaki berkulit hitam manis..
ini yang dialunkan oleh mereka...
(^_^)
p/s: sape yang malas nak baca.. ( jgn malas baca ye..)
jom tgk dan dengar video ni..
(sila tekan sini)
Waking up in the morning, gotta make my prayer
Am I really gonna' make it, when there is no one there?
Taking trips to the masjid (mosque), even when it's tough
Am I going for the sake of Allah? Am I showing off?
Gonna' get me the knowledge, gonna study Islam
Am I going just to build my ego? so they call me “the Man”?
Does it matter if the people respect me, when its not for Allah?
When I know anytime He can take me, without one real du'a (prayer)
Does it matter if they say I'm a big shot?
when I get no reward for my deeds
And I'm dragged on the Day of Resurrection
Cause of the folks that I wanted to please
Plus I know that Allah has the power
To raise me up in their eyes if it need be
I should always make my intentions, for my Lord, Allah completely
[Chorous]
Are my Intentions alright?
Am I doing for Allah?
When I'm looking deep, deep down inside
Do I have the right niyyah?
Wearing thoubs with a kufi, kufi
Miswaks leather socks like the old days
Am I trying to follow the Prophet?
or am I seeking praise?
Giving talks on Islam to people
I'd be quoting Hadith and Qur'an
Am I speaking so they like how I'm speaking? and they say I'm “the Bomb”
Donating to Islamic centers,
giving money so the Deen can grow
Am I giving for the sake of Allah? or is it for show?
Many times I have found my intentions
Are not what I want them to be I know I start on the right direction
But Shaitan starts talking to me
And I forget that without my niyyah, I'm just wasting my time
My intentions cannot bring the reward, when they're out of line
So I pray to Allah to help me, to do everything for Him only
Doesn't matter if the people despise me
Cause with Allah I can never be lonely
Yah Allah, accept this niyyah
Coming from young Muslims striving to be believers
So on the day, our deeds You'll measure.
Know we only did this strictly for Your pleasure,
Your pleasure Your mercy, Your ajur (reward), Your Jannah (heaven),
forever and ever and ever
And reward us for those who listen
Heeded to the message, changing their condition
And know that everything up until this point I've ever written
I submit as my repentance
And if its blessings You're sending my way
I beg You hold them to the judgement day
so maybe in Jannah you can look back and say...
it was a lovely day, a lovely, a lovely day, yes a lovely day
Are my intentions, alright, am I doing for Allah
When I am looking deep deep down inside, do I have the right niyyah (intention)?
[Chorous]
Are my Intentions alright?
Am I doing for Allah?
When I'm looking deep, deep down inside
Do I have the right niyyah?
ok, selamat..
salam.
Wednesday, February 24, 2010
nak umur panjang..
alhamdulillah, segala puji bagi Allah.. Al-Malik yang maha Agung..
selawat buat kecintaan, Muhammad s.a.w
cuti lepas... almari buku abah saya selongkar..
mencari buku yang bermanfaat buat bekalan hidup..
bak kata umi.. kalau pindah rumah.. buku abah la yang paling banyak dan berat.. heeeeeee..
mata terus menelek tajuk2 buku kat almari abah.. mana tahu nanti terjumpa buku yang berkenan dihati..
akhirnya.. jumpalah satu buku ini..
kulitnya ada sikit2 yang berlobang2 dimakan anai2, kertas2 dalamnya pun dah warna coklat...
sebab buku tu abah beli sebelum saya lahir..
buku dibuka.. dimulakan dengan bismillah dan memasang niat,
'Ya Allah, izinkan saya habiskan baca buku ini dan mengambil manfaat sebanyak2nye untuk menjadi amalan dan bekalan hidup di masa - masa akan datang..
setiap ayat dibaca dan diperhati.. bait2 ayat dinilai dengan mata hati..
akhirnya, tibalah ke point yang nak saya kongsikan dalam entry ini..

panjang juga nak taip ni.. ambil nafas dalam2..
ok, selamat membaca ayat2 kat bawah ini...
.. beliau mengajarkan kpd manusia cara - cara untuk mengatasi usia kehidupan dunia yang singkat ini. Saudara boleh menggantikan usia dunia yang pendek dengan mentelaah buku - buku yang bernilai tinggi dalam bidang ilmu pengetahuan. Jika saudara pandai memilih buku - buku, dan saudara terus membaca, bererti umur saudara bertambah dari sudut maknawi kerana saudara menambahnya dengan hasil umur orang lain.Dengan itu sekalipun umur saudara pendek, saudara akan dapat menambahnya berlipat kali ganda lebih dari apa yang saudara dapati jika saudara membataskan pengetahuan saudara kepada pengetahuan diri sendiri semata - mata..
contoh:
jika Dr Nik Solehah menulis sebuah buku mengenai White Lesion dalam masa 5 tahun, dan dalam tempoh tersebut, Dr. Nik Solehah mengalami pelbagai kesukaran, berjaga malam dan berbagai bentuk kesukaran yang pernah dialami oleh penulis - penulis buku yang bernilai, kemudian saudara membaca buku White Lesion itu selama 1 bulan, dengan itu umur saudara telah bertambah sebanyak 4 tahun 11 bulan, iaitu masa yang paling berharga yang telah dihabiskan oleh penulis itu.. yakni, saudara menambah umur saudara dengan initipati umur pengarang buku yang saudara baca. Amat jelas sekali, faktor masa tidak diambil kira di sini. Yang diambil kira ialah nilai dan harga yang dihasilkan dalam tempoh masa tersebut, yakni menambah kualiti, bukan kuantiti.
(saje amek nama kak nik sebab time discussion White Lesion tadi, duduk sebelah dia =]
ketahuilah, di sana terdapat keutamaan - keutamaan yang patut saudara ketahui terlebih dahulu. Oleh itu saudara memulakan pembacaan dengan membaca perkara - perkara yang saudara perlukan mengenai soal agama.
Bacalah perkara - perkara yang dapat
1-memperbetulkan ibadat
2-menerangi jalan di hadapan saudara
3-menjelaskan halal dan haram dan perkara2 yang membawa manfaat dan mudarat
4-perkara - perkara yang dapat menjelaskan matlamat dan manhaj agama Islam dalam hidup
kemudian, saudara baca pula perkara - perkara
1-yang boleh mengeratkan hubungan sesama manusia
( baik dari sudut fikrah dan tatacara hidup yang dapat membantu saudara menentukan pendirian yang saudara fikir dapat menambah kefahaman saudara terhadap rahsia - rahsia hidup)
2- Pengajaran2 dari sejarah merupakan bekalan yang berguna dalam hidup. walau sebanyak manapun saudara santap dari hidangan sejarah ini, saudara tidak akan merasa kenyang, begitu juga sebanyak manapun saudara memikulnya saudara tidak akan merasa berat..
yang berat adalah tanggungjawab dan kesedaran terhadap amanah, begitu juga mengamalkan apa yang saudara ketahui, mengambil faedah dan memanfaatkannya kepada orang lain.
Kita amat memerlukan orang yang menggalakkan kita membaca dan dapat menentukan bahan - bahan bacaan yang bermanfaat malah yang lebih bermanfaat. Kita juga memerlukan orang yang dapat mengajar kita menghormati apa yang kita baca, menjadikannya sebagai menara bagi satu tatacara hidup yang mulia, bukannya hanya merupakan bacaan perintang waktu yang kesannya hilang begitu sahaja. Atau ia tinggal sebagai bahan pemikiran yang jauh dari realiti kehidupan, sedangkan realiti kehidupan amat memerlukannya..
fuhh.. alhamdulillah..
dapat share perenggan yang saya nak sangat sangat sangat kongsi dengan kalian selepas saya selesai membaca tajuk ini masa cuti yang sem lepas..
=]
Ya Allah, Tunjukkan kami jalan yang lurus..
salam.








