Pages

Tuesday, February 16, 2010

maafkan saya..

bismillah..

alhamdulillah, segala puji bagi Allah, Tuhan sekalian alam.. selawat buat junjungan tercinta, Muhammad s.a.w...

semalam ke balad, cari barang dengan dia..
dia perasan ada message yang nak masuk handset saya, tapi.. inbox sudah mengalami kesesakan...


di dalam teksi:
" mae, msg dalam handset dah penuh, deletelah... nanti message tak masuk.."

dia tahu saya dalam saat genting yang mana orang tengah perlukan saya..
(perasan je saya ni.. macamlah saya ni banyak keje sangat.. )

pesanan dia itu diingat sekejap.. selepas buang message2, pesanan semakin lupa di ingatan..
(sebab pesanan tu tak sampai di hati, maka tak terlekat di otak)

petang tadi, inbox penuh balik..
menyebabkan message yang penting tidak masuk pada waktunya..
akhirnya saya su`uzon dzon (bersangka buruk) dengannya sedang ketika itu dia tgh berbuat kebajikan dan hak ke atas saudaranya yang lain..

maafkan saya wahai cik manis dan dia.. saya minta maaf sangat sangat sangat...

gambar ni hadiah buat cik manis dan dia

hari ni saya terima pengajaran yang direct dariNya..
terima kasih sangat2 kat Allah..

" selemah2 ukhuwah adalah berlapang dada........"

teruskan usaha untuk melapangkan hati sesama mukmin

salam

Monday, February 15, 2010

kenapa??

bismillah..

alhamdulillah, sebanyak2 keyukuran hanya kepada Allah, Al - Malik buat seluruh alam..
selawat dan salam buat junjungan tercinta, Muhammad s.a.w

tajuk entry ni adalah KENAPA??
buat student2 medic dan dentistry..
ada orang tanya..

p/s : ?? = tanda ni maksudnya orang yang bertanya..

?? : Kenapa belajar medic/dentistry??
Jwp: Sebab nak tolong orang
?? : jadi petani, nelayan, akauntan, ustazah, guru pun boleh tolong orang..

??: Kenapa belajar medic/dentistry??
Jwp : Sebab nak gaji banyak
?? : Kalau macam tu, jadi bisnesmen pun boleh gaji banyak

??: Kenapa belajar medic/dentistry??
Jwp : nak famous sebab kat depan nama ada panggilan DOKTOR
?? : kalau macam tu, jadi perdana menteri pun boleh famous, tak yah ada DOKTOR pun tak pe

??: Kenapa belajar medic/dentistry??
Jwp : sebab dapatt result spm ok, dan ramai orang result ok amek medik
?? : kalau sebab result spm ok, jurusan lain pun boleh amek..

??: Kenapa belajar medic/dentistry??
Jwp: Nak dapat gelaran doktor
?? : ambil jurusan lain, belajar sampai PhD pun boleh dapat gelaran doktor

?? : Kenapa belajar medic/dentistry??
Jwp: nanti nak hidup senang bila dah tua
?? : Nelayan pun hidup dengan tenang dan senang bila dah tua

?? : Kenapa belajar medic/dentistry??
Jwp: sebab nak naikkan Islam di mata dunia
?? : Dah ramai orang Islam yang belajar ,, Islam tak naik pun


Kenapa anda dan saya mengambil jurusan ini??

sedangkan jahiliyyah bertepuk gumbira sebab ramai2 orang Islam mengambil jurusan ini..
sebabnya.. makin ramai orang2 Islam yang bijak pandai mengambil medik dan jurusan yang seangkatan dengannya, semakin kurang orang2 Islam yang cerdik pandai mengambil jurusan yang berkait langsung dengan Islam(Syariah, Bahasa Arab,sejarah, sains sosial, dll).. yang membolehkan orang Islam sendiri memahami Islam ini ..


dan Hasilnya, semakin kurang orang2 Islam yang memahami hakikat sebenar agama ini.. orang Islam tidak menjadikan DEEN sebagai cara hidupnya.. dan Islam kini hanya pada nama..

pekerjaan ini tidak ada apa2 nilai disisi Allah jika tujuannya hanya untuk kepentingan duniawi tanpa dikembalikan urusannya kepada Allah..

kalau betul kita mahu jadikan pekerjaan ini untuk menarik manusia ke jalan Allah,
pelajari, fahami dan amalkan Islam.. jangan jadikan alasan dengan kesibukan belajar medic dan dentistry menghalang kita untuk faham dan amalkan Islam ini..

yang akan Allah tanya..
Ubudiyyah kita kepada Allah, bukan pekerjaan kita di dunia..

jadilah MUSLIM YANG BELAJAR.. (^_^).

tajdid niat selalu, jangan lupa sunnatullah sebagai seorang pelajar..

salam..

Sunday, January 31, 2010

nangis jela..

bismillah..

assalamualaikum wbt..

alhamdulillah, segala puji bagi Allah Tuhan sekalian alam..

lama betul blog ni tak ter'update'..
nak bukak akaun blogger sangatla susah.. internet slow yang teramat..
alhamdulillah, dapat juga buka akaun hari ni..


mula2.. saya nak ucapkan tahniah buat 'anak - anak singa' yang dah habis exam..
sekarang ni sume dah 'tiada'..
nampaknya sampai je irbid tak dapat nak dakap 'anak - anak' terchenta..
tak pelah.. tunggulah jela sampai mereka2 ni habis 'tiada'..
hihi..

subhanallah, minggu lepas diizinkan untuk share 'curhat'..
masya Allah, ayat pertukaran kiblat dibacakan..
sebab nuzul ayat ini di'refresh' dengan cepat..
dan sirah kisah ini diingatkan..

"...Kami tidak menjadikan kiblat yang (dahulu) kamu ( berkiblat) kepadanya melainkan agar Kami mengetahui siapa yang mengikuti Rasul dan siapa yang berbalik ke belakang. Sungguh ( pemindahan) kiblat itu sangat berat , kecuali bagi orang yang diberi petunjuk oleh Allah. Dan Allah tidak akan mensia - siakan imanmu. Sunggu Allah Maha Pengasih , Maha Penyayang kepada manusia.
( Al - Baqarah:143)

p/s: boleh baca dari ayat 142 - 145 surah al - baqarah

mula2 bagi sampai 9.30mlm bagi sape2 yang mahu memberi ibrah dari ayat ini..
maka mulalah masing2 berfikir, apa ibrah yang boleh diberi..
makin lama..
ayat ini dihayati untuk dikaitkan dengan diri..
perasaan para sahabat Rasulullah cuba diselami..
air mata mula membasahi pipi..
akhirnya semua terkeluar dari hati..

kata dia,
'bila hati mahu menangis, nangis je, jangan ditahan sebab selalunya ego yang menahan diri dari menangis'


betul.
ego yang menghalang diri dari merendah diri sesama mukmin..
ego menghalang diri dari mengaku kesalahan..
ego manghalang diri dari melakukan perubahan..
dan ego yang menghalang manusia dari tunduk kepada Tuhan..

akhirnya hampir pukul 1 pg baru semua melelapkan mata..

alhamdulillah, Allah izinkan saya untuk bertemu 'mereka'.
pertemuan yang melapangkan hati dari kekusutan jiwa..


salam.

Tuesday, January 5, 2010

1=1000

bismillah..

alhamdulillah, segala puji bagi Allah Tuhan sekalian alam.. selawat buat manusia teragung, Muhammad s.a.w

alhamdulillah, semester 1 dah tamat semalam.. kelegaan tergambar di wajah2 rakan2 sebatch walaupun hati tak tenang juga sebab markah oral radiology tak keluar terus.. tak pelah.. yang penting "hasbuna Allah wa ni3mal wakil" ..

semester ni agak penat la juga.. tapi sangat2 seronok.. langkah pertama bermula di sini sebelum bermulanya realiti yang sebenar di hari muka.. Moga Allah mudahkan urusan kalian2 dan saya..

kenal Amru al-ash??
Pembuka Ard-Kinanah @ Mesir @ Egypt

amru memulakannya langkahnya di bumi ini

teruja mendengar ke'syatir'an Amu al -3ash..
semasa proses pembukaan tanah syams, dia mem'volunteer' diri kepada Umar Al- Khattab..

Amru:
"saya mahu membuka Mesir" ( dengan semangatnya dia menyampaikan hajatnya kepada umar)

Umar:
"nanti saya akan hantar perutusan semasa kamu di dalam perjalanan, untuk memberi tahu kamu samada Mesir perlu dibuka atau tidak.."

time ni mesti Umar memikirkan juga bilangan tentera yang perlu dihantar kalau Amru mahu membuka Mesir sebab hampir semua tenteranya telah dihantar ke Damascus dan tempat2 yang lain untuk berhadapan dengan tentera Caesar ( Rom)..

julius caesar Vs Khalifah Umar

on the way amru membawa tenteranya.. datanglah seorang utusan Umar membawa surat dari Umar..

Utusan:" Amru, saya ada surat dari khalifah untuk engkau"
Amru: Nanti dulu, bagi saya surat ini kemudian.
Utusan: Tapi ni surat dari Umar..
Amru: Biarkan dahulu surat itu, nanti saya baca..

selepas Amru melepasi sempadan Mesir barulah Amru mengambil dan membaca surat tersebut..

"jika kamu sudah melepasi sempadan Mesir, maka bukalah Mesir, jika kamu tidak melaluinya, tak perlulah kamu membukanya"

Bijaknya Amru.. dia masuk mesir dulu, baru dia baca surat ni..dan Amru memang terkenal dengan kepintarannya di kalangan para sahabat..

setibanya di Mesir (time ni tentera Amru nak buka Alexendria)..
p/s - Alex adalah salah satu pusat terbesar kerajaan Rom

Amru: kita kekurangan tentera.. nak berhadapan dengan tentera Caesar yang selalunya beratus2 kali ganda.. jumlah 4000 tentera tidak mencukupi.. saya akan mengutus surat kepada
khalifah untuk menambah bilangan tentera..

Umar pun membalas surat Amru
" Aku telah menghantar 8000 tentera untuk membantu kamu membuka Mesir"

setibanya tentera di bumi Alex, Amru pun mengira bilangan tentera yang baru tiba.
Amru:" Kenapa ada 4000 orang, khalifah kata dia hantar 8000 orang, mana lagi 4000 orang??

Surat pun dihantar ke Umar untuk memberi tahu bilangan tentera yang tidak mencukupi dari bilangan yang dijanjikan..

umar membalas:
"Dalam setiap 1000 orang tentera, ada 1 orang yang kekuatannya menyamai 1000 orang, mereka ialah
1- Muhammad Ibnu Maslamah

2- Zubair Al - awwam
3-Ubaid ibnu Somit

4-Miqdad ibnu Aswad


p/s: kalau ada nama2 yang saya tersalah eja, bagitau ye.. sebab dengar cerita ni dalam mp3

1 x 1000 =1000
1000 x 4org = 4000
4000 + 4000=8000

Subhanallah..
kekuatan 1 orang bersamaan 1000 orang..

macam mana pula kita ye?? macam mana iman kita??

Muhasabah Time

teruskan usaha semoga kita boleh bertemu mereka di syurga..

Takbir!!!
Allahu Alkbar!!

salam

Friday, January 1, 2010

orang lidi 1 dan 2

bismillah.

alhamdulillah, segala puji bagi Allah Tuhan sekalian alam.. selawat dan salam buat junjungan tercinta, Muhammad s.a.w..

berehat seketika ngan orang2 lidi ..(^_^).. jumpa video ni kat laptop kak shaima`..
jazakillah kak..

episod 1--



episod 2 pula--




All the best untuk kawan2 dentist (tinggal final oral radiology saje) dan all the best gak untuk akak2 dentist 5th year, lagi sikit je lagi nak habis exam..
sabar .. sabar.. ( sabar itu cantik)
Allah Yu3in ^_^v

salam..

Friday, December 25, 2009

takkan kalah??

bismillah..

Alhamdulillah, segala pujian bagi Allah, Rabb sekalian alam.. selawat dan salam buat kecintaan kita, Muhammad s.a.w..

12,000 orang bukanlah bilangan yang sedikit.. malah ia bilangan tentera Islam yang terbanyak dan berlaku selepas Fathul Mekkah..

On the way perjalanan ke Hunain, Baginda terdengar suara - suara kecil dikalangan tenteranya:

"Di Hari ini, kita takkan kalah"

Rasulullah mula bimbang dengan adanya kata - kata seperti itu, kerana kebongkakan dan ke`ujuban yang masih wujud di hati2 tenteranya .. akan menjadi hijab yang menghalang pertolonganNya..

Pada malamnya, dengan izin Ilahi, ujian tiba menguji hati2 mereka.
serangan hendap berlaku, tentera kucar - kacir akibat serangan bertubi - tubi.. panah2 menghujani mereka seperti lebatnya hujan membasahi bumi..

hati mula berbelah bahagi.. niat untuk meninggalkan medan sudah tersemat di hati..

licik juga taktik malik bin Auf.. ( ketua musyrikin)

inilah proses tapisan untuk menguji hamba - hambanya yang jujur..

orang yang kuat imannya akan kekal berama - sama baginda, dan yang lemah imannya , terus lintang pukang melarikan diri..
dengan serangan hendap ini, nabi diperlihatkan orang - orang yang masih setia membantunya

terus Baginda melaungkan..

"Wahai kalian, ayuh ke sini, aku adalah Rasulullah, aku Muhammad bin Abdullah!!"

ketika ini, hanya sebahagian kaum muhajirin dan keluarga baginda yang masih setia..

Al - Abbas melaungkan kepada semua sahabat:

" Mana dia sahabat yang setia??"

mendengar laungan tersebut, mereka menyahut:

Ya Rasulullah, Ya Rasulullah..

Mereka bersegera ke sana memenuhi laungan pak cik baginda.. Akibat suasana yang terlalu sesak, ada diantara mereka yang meninggalkan tunggangan masing - masing, dan terus meluru ke suara tersebut..

maka terkumpullah 100 orang yang masih setia..


100 orang sulbah melepasi tapisan ini dari 12 000 orang -- Subhanallah--

Dari bilangan ini, mereka berseteru dan bertembung dengan pihak jahiliyah yang jumlanya berkali - kali ganda..

Laungan kedua bergema ke langit, kali ini khas ditujukan buat golongan ansar..

saringan kedua berlaku.. untukAllah menapis siapakah dikalangan ansar pula yang jujur dengan risalah ini..

sulbah Muhajirin + sulbah Ansar = kemenangan di Hunain

dan ingatlah peperangan Hunain iaitu ketika kamu menjadi bongkak kerana banyakknya jumlah kamu, maka jumlah yang banyak itu tidak memberi faedah kepada kamu sedikit pun dan bumi yang luas terasa sempit olehmu kemudian kamu berlari ke belakang dengan bercerai - berai Kemudian Allah menurunkan ketenangan kepada RasulNya dan orang - orang beriman dan Alah menurunkan bala tentera yang kamu tiada melihatnya dan Allah menimpakan bencana kepada orang - orang kafir dan demikian pembalasan kepada orang - orang kafir.
( At - Taubah : 25 - 26)

Ok, dah habis cerita.. lepas tu??

Jom ambil pengajaran yang boleh diamal (^_^)

1- Hati - hati dengn penyakit hati.. kadang2 kita tak perasan bila perasaan mazmumah sudah menyelubungi hati, kadang2 bersangka buruk dengan orang, membenci orang, ujub, riak, bongkak, takabbur, dan sebagainya.. kerana hati yang tidak sejahtera menghalang pertolongan dan keberkatan dari-Nya

teringat kata - kata seseorang:
'kalau kita marah ke, tgh mengumpat orang ke, orang boleh nampak, masih ada peluang untuk orang tegur.. tapi kalau penyakit hati, tgh kat dalam sleeping bag pun boleh benci dan bersangka buruk pada orang, dah dapat dosa"

2-buat pembawa agama ( cam ayat ayyash pula)..hari2 yang kita jalani sebagai proses saringan dari Allah kepada hambaNya..
p/s : sila ingat balik cerita khabab yang disalai, cerita ghulam dakwah..(^_^)

Apakah manusia mengira bahawa mereka akan dibiarkan hanya dengan mengatakan, "Kami telah Beriman," dan mereka tidak diuji?? dan sungguh, Kami telah menguji orang - orang sebelum mereka, maka Allah Pasti Mengetahui orang - orang yang benar dan mengetahui orang - orang yang berdusta.
(al - ankabut:2-3)

banyak2 kan berdoa.. kerana semua hati - hati ditanganNya..

p/s: buat Ezzah Al - Islam, insya-Allah, akan akak cuba penuhi permintaan dari commentmu kat entry lepas..

salam..

Thursday, December 17, 2009

HaDiah

bismillah..

Alhamdulillah, segala puji bagi Allah, Tuhan seklaian alam, selawat dan salam buat junjungan kita Muhammad s.a.w,..

Selama Datang ke Tahun 1431H,
Alhamdulillah Allah masih memanjangkan umur mengizinkan kita untuk bertemu dengan tahun 1431H, masih diberi peluang untuk membetulkan kesilapan2 yang lalu sebelum dipanggil mengadapNya..

entry kali ni nak share satu ayat (Hadiah yang saya dapat di tahun baru.. (^_^)y)

Orang yang Ikhlas tapi Tak Faham, maka dia akan menyebabkan Diri Dia dan Orang Lain Rugi
(sebab dia dah menyebabkan orang lain tersalah)

TAPI


Orang yang Faham tapi tak Ikhlas, maka Dia Sahaje yang Rugi..
(Orang lain dapat manfaat dari dia, tapi dia sorang je yang rugi sebab dapat penat dan tak dapat ape2 dari Allah)


"Maka apabila engkau telah selesai (dari suatu urusan), tetaplah bekerja keras ( untuk urusan lain), Dan kepada Tuhanmu tempat engkau berharap"

(Al- Insyirah- 7 - 8)
salam..
\