Pages

Tuesday, March 16, 2010

tak jadi baca prostho..

bismillah..

alhamdulillah, segala puji bagi Allah, pemilik segala kasih sayang, junjungan buat kecintaan, Muhammad s.a.w

hari ni..saya tgk kucing kat tepi jalan pun, saya terharu..
kasihnya Allah pada kucing ni.. memberinya kehidupan dan rezeki yang cukup untuknya..
bila melihat manusia..lagilah saya terharu..
banyaknya Allah bagi pada kita..
Dia pelihara diri kita sejak kita dalam kandungan ibu hinggalah ke hari ini..
tapi, bila manusia sentiasa rasa dia selamat, dah selamat membesar,dia lupa akan kuasa yang sentiasa memberikannya keselamatan..
patutlah malaikat pelik ketika Allah melantik manusia menjadi khalifah..
tapi, Allah lebih mengetahui segalanya2..Allah lebih tahu sape yang lebih menghargai dan mensyukuri nikmatnya..


esok klinik prostho,
teringat pula pertemuan saya dengan seseorang sebelum start klinik prostho 3 minggu yang lepas..
masa tu niat di hati mahu baca buku prostho, dapat satu bab pun jadilah..
akhirnya saya disapa..

dia : assalamualaikum, klinik perio buka pukul berapa?
saya : waalaikumussalam. bukak pukul 1.30ptg.. silalah duduk sini
( bersebelahan ngan saya)

saya : awak nak buat apa kat klinik perio?
dia : saya nak jumpa Dr.Dhafi dan nak bagi research yang saya buat ni kat dia.


p/s: maksud perkataan
prostho : gigi palsu
perio : selalunya klinik perio kena scaling gigi orang

dia pun membuka begnya.. ambil makanan untuk menjadi alas perut di waktu tengahari.. satu untuk dia, satu untuk saya.. hee.. rezeki jangan ditolak..

habis makan, dia berkenalan ngan saya.
amani namanya..
entah macam mana tah, termasuk pula topik keadaan umat Islam ni.. dia menyampaikan kesedihan melihat umat Islam masa kini.. terutamanya bangsa Arab.. kesedihannya ketika jatuhnya Khilafah.. kurangnya bangsa arab memahami Al - Qur`an.. lagi sedih.. kurang bangsa Arab yang mahir bahasa arab fushah..
punca ketidak fahaman bahasa Arab fushah membuatkan bangsa arab tidak memahami al - Qur`an.. jauhnya manusia dari Al -Qur`an membuatkan manusia jauh dari Islam..
dan inilah konspirasi yang dicipta oleh musyrikin untuk menanamkan ketaksuban terhadap bahasa arab ammiyah..

muslim yang tidak memahami Al - Qur`an ibarat orang buta yang sentiasa
tersungkur sedangkan lampu suluh digenggamannya

jam dah pukul 1.15 ptg.. lagi 15 minit klinik prostho nak start..
hati terdetik untuk bertanya.. akhirnya persoalan dikepala saya disampaikan padanya..

saya : macam mana awak boleh pilih untuk pakai niqab??
amani pun citer sejarah dia pakai niqab..dia mula pakai tudung lepas amek taujihin(spm budak arab).. umur dia time tu 18 tahun..

saya: kenapa sebelum tu awak tak pakai hijab??

amani citer, dulu dia faham hijab hanya untuk orang2 yang dah ada anak dan mak cik2 yang sudah tua.. dia cakap teruknya fahaman dia dulu terhadap kewajipan hijab.
tapi, satu hari tu, masa tu time dia balik dari sekolah.. entah macam mana ntah, ada kawan laki dia kata pakai tudung tu sunnat (lebih kurang cam tula matannye)..
hati dia terdetik.. "betul ke pakai tudung tu sunnat?"

sejak dari tu, dia mula mencari pasal hijab..
bila dia tahu je Allah menfardhukan hijab.. terus dia pakai hijab
dan dari kajian mengenai hijab, dia terus mengkaji apa itu Islam..
sebelum ini, dia tidak memahami Islam secara syumulnya..sedangkan dia duduk dalam family Islam, masyarakat yang majoritinya Islam dan bahasa yang dituturkan sehari - harian adalah bahasa arab..
lepas 2 tahun dia kerja kat markas sihhi, dia pun start pakai niqab..
adakah hati ini telah memahami Al - Qur`an dengan sebenar2nye ??

dalam hati saya :
subhanallah, hebatnya hidayah Allah, boleh tukar manusia 180 darjah.. kalau kita nak.. campur ngan usaha, mesti Allah sapa kita (^__^)
dia lakukan sesuatu setelah dia faham.. faham dengan hati..
dan satu lagi.. ini.kesan kejatuhan khilafah
sampai ke akar umbi musyrikin cuba mencabut Islam dari hati2 manusia..

jam dah 1.30ptg..
dia : maaflah sebab saya awak tak dapat baca buku prostho..
saya : tak pe.. saya dapat jumpa awak.. terima kasih atas segalanya


salam..

Monday, March 8, 2010

jangan banyak cakap, tapi kena buat..

bismillah..

alhamdulillah, buat al - khaliq... selawat buat baginda, Muhammad s.a.w

maaf kalian, kalau saya lambat berkongsi artikel ini..

artikel ni saya copy dari blog ~halwa hati~ @ ar - rumaisa`


Dunia gempar sekali lagi. Maka larislah akhbar dan sibuklah studio bilik berita. Bagi mereka yang masih juga terlepas berita dunia paling sensasi ini, saya hidangkan ceritanya untuk tatapan semua, untuk kita tahu, fikirkan, perhalusi dan belajar.

.

Januari 20, Dubai – Mahmoud al-Mabhouh, Ketua Komando HAMAS ditemui mati terbunuh di sebuah bilik hotel. Siasatan awal pihak polis Dubai mendapati ia pembunuhan yang dirancang licik dan sangat rapi, melibatkan 10 lelaki dan 1 wanita, disyaki ejen Mossad, iaitu Israel’s secret intelligence service (mcm CIA utk US). 11 orang suspek ini tiba ke Dubai dari pelbagai destinasi di dunia lebih awal dari Mahmoud, dengan beridentitikan 6 passport rakyat British, 2 Ireland, Perancis, Germany dan Switzerland, yang kesemuanya palsu. Pemilik passport sebenarnya sedang berada di rumah sepanjang masa atau sakit di hospital.

.

Hasil penelitian berdozen-dozen CCTV di airport, hotel dan shopping mall oleh penyiasat polis Dubai, sepanjang konspirasi pembunuhan yang memakan masa tidak sampai 24 jam itu, didapati 11 orang suspek ini menyamar dengan pelbagai rupa, berubah setiap kali keluar dari tandas dan bilik, dari penampilan ahli sukan yang pulang kepenatan membawa reket tenis, kepada seorang yang bercermin mata berambut panjang berjanggut, kemudian kepada lelaki segak memakai blazer lagak seorang businessman yang membawa briefcase. Mereka tidak pernah berhubung dengan satu sama lain dengan telefon bimbit, tetapi kesemuanya kerap menerima panggilan dari negara Austria.

.

Mereka telah mengekori As-Syahid Mahmoud Al-Mabhouh sejak di airport lagi, berpura-pura melanggar troli beliau, mungkin untuk mengecam dan memastikan ketibaan Mahmoud. Kemudian ejen yang lain pula telah menaiki lif yang sama dengan Allahyarham, memastikan nombor bilik hotelnya. 30 minit kemudian, ejen lain pula mendaftar masuk ke bilik yang bertentangan. Turut terlibat ialah seorang wanita yang membawa shopping bag dan memakai topi bunga yang besar yang berpura-pura terkunci di luar bilik Mahmoud semasa ketiadaan beliau, sedangkan hakikatnya wanita itu sedang cuba memecah masuk dan menukar setting kunci. Dalam tempoh 22 minit sahaja selepas kepulangan Allahyarham Mahmoud ke bilik hotel, mereka berhasil membunuhnya, suffocating him. Hanya dalam tempoh 2 jam, kesemua 11 orang suspek telah meninggalkan bumi Dubai melalui penerbangan ke serata dunia, Afrika Selatan, Hongkong, Frankfurt dll. Jenazah As-Syahid hanya ditemui dalam bilik hotelnya keesokan harinya apabila beliau tidak check-out.

.

Tiada siapa yang dapat menjejaki siapa 11 orang ini. Mereka dilihat di kamera-kamera, dengan rupa yang berbeza-beza setiap kali, dan di airport, dengan identiti passport palsu. Maklumat ini dibongkarkan oleh pihak berkuasa Dubai dan ia tersebar sekelip mata ke seluruh dunia.

Maka berpeluhlah para menteri kerajaan British dan Israel menjawab kepada media dan rakyatnya. 6 rakyat British yang disyaki sebagai Pembunuh itu kini hidup dalam ketakutan kerana akan didakwa. Gordon Brown, Perdana Menteri Britain menyatakan kekesalan dan ketidakpuasan hatinya kepada Israel yang memperkudakan rakyat British, memalsukan passport British untuk kepentingan Mossad dan mengancam untuk menghentikan kerjasama sedia ada dengan Israel. Seperti biasa, Israel diam membatu, tidak mengiyakan, tidak juga menafikan benarkah itu perbuatan ejen Mossad mereka. Rakyat British marah-marah, bersimpati dengan mangsa dan pelbagai lagi reaksi timbul.

..

Itulah dramanya ketika ini. Lihatlah setiap dada-dada akhbar, tajuk-tajuk besar berita dunia. Semuanya berkisar tentang Hamas dan Mossad. Apa yang kawan-kawan fikirkan? ..selain dari ‘wah macam dalam movie la’.

.

Pertamanya, kita doakan semoga Allahyarham Mahmoud Al-Mabhouh menggapai Syahid, berada di sisi Allah Taala yang dicintainya… menuruti jejak langkah Sheikh Ahmad Yasin, Dr Abdul Aziz Rantisi dan ramai lagi pahlawan Palestin yang telah pergi dahulu.

.

Kita tidak tahu apakah cerita sebenar, konspirasi apa yang sedang berlaku, kecuali permainan yang dipertontonkan oleh media kepada kita. Yang pasti, agenda yang sama sedang berjalan, oleh pihak yang sama sejak dahulu, bukan? Iaitu agenda memusnahkan Islam oleh musuh Islam. Tiada apa yang baru tentang ini. Yang pasti, seorang lagi mujahidin telah mereka bunuh, sedangkan drama-drama rentetan ini akan pasti akan senyap selepas beberapa ketika.

.

Apa yang kita faham?

Musuh Islam bekerja keras.
Mereka merancang dengan penuh teliti dan rapi. Bukan hanya pembunuhan, penaklukan, kejatuhan ekonomi dan hal yang besar-besar sahaja. Yang lebih penting lagi, agenda mereka lebih banyak melibatkan hal kecil-kecil dalam kehidupan seharian kita. Ini kerana sebelum mereka membuat plot cerita hal yang besar-besar, mereka haruslah membius, memberi ubat pelali dahulu kepada umat Islam, sepertimana seorang pemburu hendak mendekati sang singa yang gagah dan garang. Bagaimana pula dengan kita? Dengar perkataan ‘dakwah’ telinga kita terasa ngilu. Suruh bergerak menyeru Islam, kita rasa tak mampu. Diri sendiri pun rasa tak terseru.

…..

Kita adalah anak-anak singa yang berperangai seperti kijang. Kita adalah putera-puteri Islam yang sudah dibius, diberi ubat pelali, hingga tidak sedar keberanian dan keimanan kita kepada Allah mampu menggerunkan seluruh dunia. Kita tidak yakin bahawa masa depan adalah milik Islam. Melihat masalah ekonomi dunia sahaja kita sudah rasa almost impossible untuk baiki. Belum lagi fikir masalah kerosakan akhlak manusia. Kita nampak musuh Islam tu macam kuat sangat. Power sangat. Hebat sangat.. sampai suruh boikot barang Israel pun kita taknak… tak berapa rasa penting… sebab kita rasa
‘tak ada faedahnye. bukannya jejaskan ekonomi mereka sangat pun.’

.

Saya tidak cakap atas angin. Hasil survey yang saya lakukan menunjukkan:
- lebih 30% responden mengakui sebab tidak boikot adalah merasa ia tidak ada kesan pada Israel.
- 22% lagi tidak merasakan kewajipan.
- 17% tidak mahu mengorbankan kepentingan sendiri dari menggunakan jenama yang disukai.
Musuh Islam telah meracuni fikiran kita sampai kita rasa kita kecikkk dan perlu bergantung selalu pada kehebatan idea, budaya dan produk mereka. Singa yang gagah itu tidak mampu lagi menerkam, telah berperangai seperti kijang, yang seboleh-bolehnya suka lari saja, dari tanggungjawab, dari berfikir, dari segala-galanya…

.

Larilah. Sejauh mana kakimu membawa. Pasti tertangkap jua. Dalam mahkamah agung Allah, pasti akan dibicara!
… APA yang telah aku sumbangkan untuk agama??

.

~ al-fatihah untuk As-Syahid Mahmoud Al-Mabhouh

.

ar-rumaisa
14 rabi’ul awwal 1431 hijriah

salam..

Sunday, March 7, 2010

akak, nak tengok.

bismillah..

segala puji bagi Allah Tuhan sekalian alam.. selawat buat junjungan tercinta, Muhammad

malam tu, dia datang..

dia : akak, nak tgk video yang kat dalam laptop akak..
akak: tgklah..

tapi dia agak kecewa juga.. diharapkan supaya ada gambar video yang keluar.. rupanya tiada..
seperti hampa bunyinya...

esok pagi..

laptop digodek2.. mana tahu boleh keluar video balik..
maka keluarlah gambar hitam dan putih dengan suara 3 orang lelaki berkulit hitam manis..

ini yang dialunkan oleh mereka...
(^_^)

p/s: sape yang malas nak baca.. ( jgn malas baca ye..)
jom tgk dan dengar video ni..

(sila tekan sini)

Waking up in the morning, gotta make my prayer
Am I really gonna' make it, when there is no one there?

Taking trips to the masjid (mosque), even when it's tough

Am I going for the sake of Allah? Am I showing off?

Gonna' get me the knowledge, gonna study Islam
Am I going just to build my ego? so they call me “the Man”?

Does it matter if the people respect me, when its not for Allah?

When I know anytime He can take me, without one real du'a (prayer)
Does it matter if they say I'm a big shot?
when I get no reward for my deeds

And I'm dragged on the Day of Resurrection

Cause of the folks that I wanted to please
Plus I know that Allah has the power

To raise me up in their eyes if it need be

I should always make my intentions, for my Lord, Allah completely

[Chorous]
Are my Intentions alright?

Am I doing for Allah?

When I'm looking deep, deep down inside

Do I have the right niyyah?

berehat jap ngan 3 binatang comel ni.. ok, jom sambung baca

Wearing thoubs with a kufi, kufi
Miswaks leather socks like the old days

Am I trying to follow the Prophet?
or am I seeking praise?

Giving talks on Islam to people

I'd be quoting Hadith and Qur'an
Am I speaking so they like how I'm speaking? and they say I'm “the Bomb”

Donating to Islamic centers,
giving money so the Deen can grow

Am I giving for the sake of Allah? or is it for show?

Many times I have found my intentions

Are not what I want them to be
I know I start on the right direction
But Shaitan starts talking to me
And I forget that without my niyyah, I'm just wasting my time

My intentions cannot bring the reward, when they're out of line

So I pray to Allah to help me, to do everything for Him only

Doesn't matter if the people despise me

Cause with Allah I can never be lonely

Yah Allah, accept this niyyah
Coming from young Muslims striving to be believers

So on the day, our deeds You'll measure.
Know we only did this strictly for Your pleasure,
Your pleasure
Your mercy, Your ajur (reward), Your Jannah (heaven),
forever and ever and ever

And reward us for those who listen

Heeded to the message, changing their condition

And know that everything up until this point I've ever written

I submit as my repentance

And if its blessings You're sending my way

I beg You hold them to the judgement day

so maybe in Jannah you can look back and say...
it was a lovely day, a lovely, a lovely day, yes a lovely day

Are my intentions, alright, am I doing for Allah

When I am looking deep deep down inside, do I have the right niyyah (intention)?

[Chorous]
Are my Intentions alright?

Am I doing for Allah?

When I'm looking deep, deep down inside

Do I have the right niyyah?


ok, selamat..

salam.